مطالب عمومی

حکومت قبرس جنوبی

بخش جنوبی جزیره چه نوع حکومتی دارد؟

جزیره قبرس پس از خروج از استعمار انگلیس در سال 1960، تغییرات زیادی را تجربه کرد که در نهایت منجر شد حکومت قبرس جنوبی حکومتی جداگانه از قسمت شمالی جزیره باشد. این تغییرات شامل موارد زیر بود:

  • استقلال سیاسی: قبرس پس از 300 سال استعمار انگلیس، به یک کشور مستقل تبدیل شد. این امر منجر به افزایش حس ملی‌گرایی و هویت قبرسی در میان مردم شد. ولی در طول این دوره، انگلیس سیاستی را دنبال کرد که منجر به تفرقه بیشتر بین دو جمعیت اصلی جزیره، یعنی ترک ها و یونانی ها شد.

    یکی از اقدامات مهم انگلیس در این زمینه، ایجاد دو جامعه جداگانه برای ترک ها و یونانی ها بود. نتیجه آن ایجاد دو سیستم آموزشی، دو سیستم قضایی و دو سیستم سیاسی جداگانه شد. این امر به تدریج بر روابط بین دو جامعه سایه انداخت و باعث ایجاد شکاف و اختلاف بین آنها شد.

    انگلیس همچنین سیاستی را دنبال کرد که منجر به تقویت هویت ملی یونانی در قبرس شد. این امر از طریق حمایت از کلیسای ارتدکس یونانی و آموزش به زبان یونانی انجام شد. این سیاست منجر به افزایش احساسات ملی یونانی در قبرس شد و به تدریج باعث افزایش تنش بین یونانی ها و ترک ها شد. برخی از مورخان و تحلیلگران معتقدند که انگلیس در ایجاد و تشدید تفرقه بین ترک ها و یونانی ها در قبرس نقش داشته است. آنها استدلال می کنند که انگلیس از این تفرقه برای حفظ نفوذ خود در منطقه استفاده کرده است.

  • تجزیه قبرس و جداسازی حکومت قبرس شمالی از حکومت قبرس جنوبی: در سال 1974، ترکیه برای دفاع از کشتار مردم ترک زبان توسط ارتش یونان به قبرس حمله کرد. این امر منجر به ایجاد دو کشور قبرس شمالی (تحت حمایت ترکیه) و قبرس جنوبی (تحت کنترل دولت قبرس) شد.
  • پیوست قبرس جنوبی به اتحادیه اروپا: قبرس در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست. این در حالی است که قبرس شمالی جزو اتحادیه اروپا نیست ولی کل جزیره از لحاظ جغرافیایی جزو قاره اروپا محسوب می‌شود.

حکومت قبرس جنوبی یک جمهوری پارلمانی است. رئیس‌جمهور، رئیس حکومت است و نخست‌وزیر رئیس دولت است.

انتخاب رئیس‌جمهور قبرس جنوبی

رئیس‌جمهور قبرس توسط مردم برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور رئیس حکومت قبرس است و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.

پارلمان قبرس جنوبی

پارلمان قبرس یک مجلس قانونگذاری است که از 80 عضو تشکیل شده است. اعضای پارلمان برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌شوند.

دولت قبرس جنوبی

دولت قبرس توسط نخست‌وزیر و کابینه او اداره می‌شود. نخست‌وزیر توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شود و اعضای کابینه توسط نخست‌وزیر انتخاب می‌شوند.

احزاب سیاسی قبرس جنوبی

حکومت قبرس جنوبی دارای چندین حزب سیاسی است. دو حزب اصلی قبرس عبارتند از:

  • حزب محافظه‌کار ائتلاف دموکراتیک (DISY)
  • حزب سوسیال دموکراتیک قبرس (AKEL)

قوانین اساسی و ساختار سیاسی قبرس جنوبی

قانون اساسی قبرس در ۱۶ آگست ۱۹۶۰ تصویب شد . در دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • بخش اول: اصول کلی
  • بخش دوم: حقوق و آزادی‌های اساسی

بخش اول

بخش اول قانون اساسی قبرس اصول کلی حکومت قبرس را تعیین می‌کند. این اصول عبارتند از:

  • جمهوری بودن: قبرس یک جمهوری مستقل و حاکم است.
  • فدرالی بودن: قبرس یک جمهوری فدرال است که از دو بخش یونانی و ترک تشکیل شده است.
  • تقسیم قدرت: قدرت در قبرس بین سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه تقسیم شده است.
  • حقوق و آزادی‌های اساسی: حقوق و آزادی‌های اساسی در قبرس تضمین شده است.

بخش دوم

بخش دوم قانون اساسی قبرس حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان قبرس را تعیین می‌کند. این حقوق و آزادی‌ها عبارتند از:

  • حق حیات
  • حق آزادی بیان
  • حق آزادی اجتماع
  • حق آزادی مذهب
  • حق مالکیت
  • حق برابری

با تمام اینها ولی مشکلاتی بین قوم ترک زبان و قوم یونانی زبان جزیره رخ داد و منجر به بروز درگیری‌ های نظامی بین یونانیان و ترک‌ها در سال 1963 شد. در نتیجه این درگیری‌ها، جزیره به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد.

وضعیت سیاسی و حکومت قبرس جنوبی

قبرس جنوبی یک کشور دموکراتیک است. این کشور دارای یک سیستم حقوقی مستقل است و آزادی بیان و آزادی تجمع در آن تضمین شده است.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 3 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. حکومت هرچی باشه فقط آخوندی نباشه خوش به حالتون که خارج هستید راحتید ما رو که پدرمون رو درآوردن

  2. خانندگان گرامی قبرس جنوب واقعا ارزش سرمایه گذاری ندارد. بسیار نژاد پرست و بی انصاف هستند. و شما اقامت نمی‌توانید دریافت کنید

    1. راجع به مردمان قبرس جنوبی نمیتوان به صورت کلی نظریه داد. مردم قبرس چه از شمال که ترک زبان هستن و چه از جنوب که یونانی زبان هستن با هم مشکلی ندارن و در رفت و آمد و صلح هستن. منتها مردم شمال چون فرهنگ و زبان نزدیک تری به ایران دارن برای ما ایرانی ها بستر مناسب تری هستند. سپاس از توجه و نظرتون جناب محمدحسن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *