دانستنی های مهاجرت

نوع حکومت قبرس شمالی چیست؟

دولت قبرس با چه ساختار سیاسی اداره می‌شود؟

قبرس سومین جزیره دریای مدیترانه از لحاظ وسعت است و تمدنی چند هزار ساله دارد. موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی این جزیره همواره برای قدرت های جهانی جذاب بوده و باعث شده از فنیقی‌ها و آشوری‌ها تا مصری‌ها و ایرانی‌ها و بعد از آن رومی‌ها، اعراب، ونیزی‌ها، عثمانی ها و انگلیسی‌ها هرکدام به نوعی در زمان خود حکومت قبرس را به دست بگیرند. در ادامه با نوع حکومت قبرس شمالی آشنا خواهیم شد.

آشنایی با نوع حکومت قبرس شمالی

میسینی ها که در قرن ۱۲ ق.م در این جزیره ساکن بودند باعث شدند بافت نژادی جزیره مشابه با فوم یونانی باشد. و زمانی که در سال ۱۸۷۸ ترکیه عثمانی حکومت قبرس را به انگلستان واگذار کرد باعث شد جرقه اولیه جنبش ملی در قبرس شکل بگیرد. در سال ۱۹۶۰، زمانی که قبرس از استعمار انگلستان درآمد و حکومت مستقلی شکل داد قانون اساسی جدیدی ایجاد کرد که با کاستی هایی در زمینه رعایت حقوق اقوام ساکن در جزیره روبرو بود که در نتیجه منجر به جنگ داخلی ترک زبان ها و یونانی زبان های جزیره قبرس شد. در سال ۱۹۷۴ قبرس شمالی با حاکمیتی مستقل از قبرس جنوبی جدا شد و از آن تاریخ تا کنون دارای رییس جمهور و دولت و مجلسی جداگانه است.

ساختار سیاسی قبرس شمالی چگونه است؟

کشور قبرس شمالی توسط یک سیستم جمهوری و نیمه ریاستی اداره می شود. نظام نیمه‌ریاستی نوعی نظام حکومتی است که خصوصیات نظام ریاستی و نظام پارلمانی در آن تلفیق شده‌اند. در حکومت قبرس؛ درست مثل نظام‌های ریاستی؛ ریاست کشور بر عهده رئیس‌جمهور است که در انتخابات عمومی به قدرت رسیده باشد. همچنین انتخاب هیئت وزیران با دریافت رأی اعتماد از نمایندگان مجلس خواهد بود و پارلمان قادر است با رأی عدم اعتماد؛ هیئت دولت را از قدرت ساقط کند.

در حکومت نیمه ریاستی قبرس، مثل نظام‌های پارلمانی، ریاست کشور از ریاست دولت مجزا شده است. رئیس جمهور رئیس کشور است و ریاست دولت به عهده نخست وزیر خواهد بود. ولی برخلاف حکومت پارلمانی؛ رئیس کشور صرفاً یک مقام تشریفاتی نیست و دارای اختیارات فراوانی است.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:

یک رژیم دموکراتیک چند حزبی در کشور قبرس شمالی حاکم است که قدرت اجرایی توسط رئیس جمهور و دولت اعمال به صورت یکسان اعمال می شود ولی قدرت قانونگذاری در انحصار مجلس جمهوری خواه کشور است. ریاست جمهوری قبرس شمالی توسط مردم به مدت ۵ سال انتخاب می شود. رییس جمهور فعلی دولت، آقای ارسین تاتار است که از ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ این سمت را بر عهده دارد . نمایندگان مجلس جمهوری متشکل از ۵۰ نفر هستند که با رای مردم انتخاب می شود.

می‌توان گفت که قبرس شمالی یک کشور لیبرال دموکرات است. مشخصه یک نظام لیبرال دموکرات انتخاب آزاد بین احزاب سیاسی گوناگون و  تفکیک قوای مجریه بین حزب های رسمی کشور است. همچنین در یک نظام لیبرال دموکرات حاکمیت قانون در زندگی روزمره مردم کاملا حس می‌شود و حمایت برابر از حقوق بشر، حقوق شهروندی، و آزادی‌های مدنی و سیاسی برای همه مردم از هر قوم و نژادی یکسان است.

قبرس شمالی دارای ۶ استان و ۱۲ شهر است و در مجموع ۲۸ شهردار دارد.

حکومت قبرس جنوبی از یک حاکمیت جمهوری ریاستی متمرکز استفاده می‌کند. رییس جمهور فعلی آقای نیکوس آناستاسیادس است. در نظام ریاستی متمرکز رئیس‌جمهور که ریاست قوه مجریه و ریاست کل کشور را بر عهده دارد، با رای مستقیم مردم و برای مدت معینی قدرت را در دست می‌گیرد. در این سیستم سیاسی رییس جمهور دارای آزادی عمل و اختیار بیشتری در انتخاب وزیران و سیاست‌های کلی کشور دارد.

نوع حکومت قبرس شمالی در مقایسه با قبرس جنوبی مردمی تر و لیبرال تر است. خارجی ها از حقوق یکسانی در قبرس شمالی برخوردار هستند و اخذ اقامت و استفاده از خدمات دولتی رایگان در این کشور بسیار راحت تر از قبرس جنوبی است. امنیت در قبرس شمالی بسیار بالاتر از قبرس جنوبی است و دلیل آن این است که دولت قبرس شمالی بر خلاف قبرس جنوبی پاسپورت نمی‌فروشد. با هر میزان سرمایه که وارد قبرس شمالی شوید در ابتدا به شما کارت شهروندی دائم داده نمی‌شود. باید در ۵ سال اول زندگی در قبرس شمالی توسط دولت بررسی شوید و بعد در صورت داشتن شرایط لازم، برای اخذ کارت اقامت دائم اقدام کنید.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را بنویسید.

  1. جزیره کوچک و زیبای قبرس فقط با جکومت پادشاهی یکپارچه به سعادت میرسد زیرا که یک پادشاه قوی می تواند جلوی قدرت انگلیس ایستادگی کند و مجلس و پارلمان هرکز نمیتوانند چون دودستگی زیادی بین آنهاست مخصوصا اینکه ترک ها و یونانی ها در جزیره با هم اصلا خوب نیستند با تشکر این نظر من بود موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *