اقامتدانستنی های مهاجرت

مهاجرت به قبرس شمالی (اخذ اقامت و تابعیت قبرس شمالی)

صفر تا صد انواع راه های مهاجرت به قبرس شمالی و اخذ اقامت و تابعیت

در این مطلب قصد داریم شرایط اخذ تابعیت و اقامت در قبرس شمالی، همچنین هزینه اقامت در این کشور و تمامی موارد مرتبط را با هم از صفر تا صد بررسی کنیم. در حال حاضر شرایط اقامت قبرس شمالی و راه و روش‌های مهاجرت به آن شامل موارد زیر است:

اقامت قبرس (مهاجرت به قبرس شمالی) از طریق خرید ملک
اقامت قبرس و خرید ملک مسکونی
فهرست مطالب پنهان

مهاجرت به قبرس شمالی با خرید ملک

برای کسانی که قصد زندگی در قبرس را دارند، خرید ملک معقول ترین و به صرفه ترین راه ممکن مهاجرت به قبرس شمالی است. پروژه های بسیار متنوعی که برای فروش وجود دارند و شرایط پرداخت بسیار مناسب، باعث می‌شود تا بتوانید علاوه برا اینکه متریال ساخت خانه را خودتان انتخاب می‌کنید، اقساط طولانی مدت بدون بهره حتا تا ۸۴ ماه برای پرداخت داشته باشید.

تنوع املاک از واحدهای استودیو (بدون اتاق خواب) تا ویلاهای بسیار لوکس ساحلی با قیمت حداقل یک سوم دیگر کشورهای مدیترانه، از جذابیت هاییست که باعث شده افراد بسیار زیادی از کشورهای شمال اروپا و کشورهای روس زبان از طریق خرید ملک به قبرس شمالی مهاجرت کنند.

در اصل با خرید ملک هم هزینه محل سکونت خود را پرداخت کرده اید و هم اقامت خانوادگی قبرس را دریافت می‌کنید. علاوه بر اینها یک سرمایه گذاری پر سود انجام داده اید و با افزایش قیمت املاک، که سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد در مناطق مختلف قبرس متغیر است می‌توانید شاهد رشد سالانه سرمایه خود باشید. ضمن اینکه با تبدیل ریال به پوند برنده اصلی معامله شما بوده اید.

در قبرس شمالی خرید، فروش و ثبت اسناد ملکی به پوند انگلستان است و این تضمینی قوی به حفظ سرمایه شما با پول ارزشمند بریتانیا است. در اصلی عمده ترین تفاوت خرید ملک در قبرس و ترکیه همین موضوع است. زیرا در ترکیه خرید شما معمولا به دلار، و ثبت اسناد به لیر ترکیه است. البته مزیت های بسیار زیاد دیگری هم املاک قبرس نسبت به ترکیه دارند که در جدول زیر به آنها می‌پردازیم:

تفاوت قبرس شمالی و ترکیه در زمینه خرید ملک

 

خرید ملک در ترکیه خرید ملک در قبرس شمالی
خرید به دلار – ثبت اسناد به لیر خرید – فروش – اجاره و ثبت اسناد به پول ارزشمند پوند انگلستان
عدم اجازه فروش ملک به افراد خارجی و فروش به افراد ترکیه ای و یا سازمان های دولتی با نصف قیمت به لیر ترکیه با قیمت کارشناسی شده توسط دولت قیمت به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده است و دولت دخالتی در قیمت گذاری ندارد. و هیچ محدودیتی در تعداد معاملات روی یک ملک برای کلیه ملیت ها وجود ندارد (افغانستان – چین – سوریه – برخی کشورهای آفریقایی و کشورهای جنگ زده اجازه سرمایه گذاری در قبرس شمالی را ندارند. برای اسرائیل هم سخت گیری های زیادی در حال وضع شدن است).
اجازه فروش حداقل پس از سه سال (فقط املاک آماده) اجازه فروش به دفعات متعدد حتا برای املاک پیش خرید و آماده نشده
اقامت روی ملک فقط با مبالغ تعیین شده اقامت روی ملک بدون توجه به قیمت (البته تعداد خواب ها باید متناسب با اعضای خانواده باشد)
اقامت روی ملک برای املاک مناطقی خاص ملک در هرجای قبرس که باشد افراد خارجی می‌توانند روی آن اقامت بگیرند (توجه داشته باشید املاک نزدیک به مناطق نظامی و امنیتی برای افراد خارجی بدون سند معامله می‌شود و قراردادی است. ولی مشکل اقامتی ندارند).
معمولا شرایط پرداخت منعطفی وجود ندارد و تا پرداخت کامل مبلغ نمی‌توانید برای دریافت اقامت درخواست دهید تا ده سال هم می‌توانید اقساط ملک را قسط بندی کنید و حتا بعد از تحویل ملم همچنان اقساط پرداخت بکنید. ضمن اینکه با پرداخت ۳۵٪ ارزش ملک می‌توانید برای اقامت درخواست دهید (در قوانین جدید ۲۰۲۴ قبرس شمالی این درصد بالاتر خواهد رفت).
قیمت املاک (به لیر است) و رشد قابل توجهی ندارد رشد قیمت املاک (به پوند انگلستان) سالانه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد متغیر است
مالیات بین ۱۵ تا ۴۰ درصد مالیات فقط ۵ درصد و فقط یک بار
خرید اعیان خرید عرصه و اعیان و قدرالسهم مساوی با شهروندان قبرس از خاک

چه افرادی از طریق خرید ملک اقامت می‌گیرند؟

شخص خریدار و زیرمجموعه ها.

زیر مجموعه های فرد خریدار شامل:

  • همسر
  • فرزندان زیر هجده سال (به صورت اتوماتیک)
  • فرزندان بالای هجده سال مجرد به صورت درخواست مجزا به پلیس مهاجرت (دختر بدون محدودیت سنی و پسر تا ۲۵ سالگی)
  • والدین فرد خریدار

توجه داشته باشید که تعداد اتاق خواب ها باید متناسب با تعداد افراد باشد. و بنا بر تجربه ما در امور سرمایه گذاری و اقامتی، پیشنهاد ما خرید دو ملک مجزا برای کسانی است که به دنبال اقامت والدین خود نیز هستند می‌باشد.

شما می‌توانید با خرید یک ملک مجزا (حتا به صورت استودیو سوئیت یعنی واحد بدون اتاق خواب) برای والدین اقامت قطعی آنها را دریافت کنید در غیر این صورت باید تعداد اتاق خواب های منزل خود را افزایش دهید که هیچگونه صرفه اقتصادی برای شما ندارد.

آیا خواهر و برادر با شراکت در ملک می‌توانند همزمان اقامت بگیرند؟

در صورت تجرد (فقط ۲ نفر) می‌توانند اقامت بگیرند. توجه داشته باشید در شراکت می‌توان تعداد زیادی را شریک کرد ولی قوانین اخذ اقامت متفاوت با بحث شراکت است. مطابق قوانین مهاجرتی فقط یک خانواده (فرد مالک و زیر مجموعه ها) می‌توانند از طریق یک ملک اقامت بگیرند یا دو خواهر و برادر در صورت تجرد هردو.

چه کسانی می‌توانند در قبرس شمالی ملک بخرند؟

تمام افراد، به جز افرادی با تابعیت سوریه، افغانستان، چین و کشورهای آفریقایی (به جز آفریقای جنوبی و مصر) می‌توانند در قبرس شمالی ملک بخرند. این افراد پس از اینکه عدم سوپیشینه معتبر با تاریخ کمتر از یک ماه از کشور مبدا به پلیس ارائه دادند، پلیس قبرس شمالی پیشینه کیفری این افراد را از طریق سازمان اینترپل پی‌گیری می‌کند و در صورت نداشتن سابقه کیفری، می‌توانند صاحب سند شوند.

لازم به ذکر است در قوانین جدید سال ۲۰۲۴ قبرس شمالی، سختگیری های بسیار زیادی برای افرادی با تابعیت اسرائیل نیز وضع خواهد شد.

آیا می‌توان با خرید ملک اقامت دائم گرفت؟

تمامی افرادی که صاحب ملک در قبرس شمالی هستند می‌توانند درخواست اقامت بدهند. این اقامت در سه سال اول سالانه، در سال سوم تا پنجم دوساله، و از سال پنجم به بعد می‌تواند با داشتن شرایط زیر اقامت دائمی شود:

  • برای اقامت سالانه، دو ساله و پنج ساله شما ملزم به ارائه تمکن مالی (در حال حاضر به ازای هر سال اقامت ۲۰ هزار دلار برای ملک پیش‌خرید و ۱۵ هزار دلار برای ملک آماده) هستید. شرط گرفتن اقامت پنج ساله، داشتن ملکی با ارزش بیشتر از ۱۲۵ هزار پوند و خارج نشدن از قبرس (در ۵ سال اخیر) بیشتر از ۶ هفته به ازای هر سال است. اگر تمایل به رفت و آمد دارید و قصد زندگی دائمی در قبرس را ندارید باید اقامت خود را سالانه یا دوسالانه تمدید کنید و نمی‌توانید اقامت دائم را دریافت کنید.
  • ارائه یک آدرس رسمی محل سکونت (اجاره نامه برای املاک پیش خرید و مدارک ملک خریداری شده).
  • آزمایشات پزشکی مبنی بر نداشتن بیماری های واگیردار.
  • شناسنامه و اسناد ازدواج با ترجمه رسمی برای اخذ اقامت زیرمجموعه های مالک.
  • برگه عدم سو پیشینه از کشور مبدا با تاریخ کمتر از یک ماه (در صورتی که محل تولد و محل زندگی فرد قبل از ورود به قبرس دو کشور مجزا بوده باشد باید از هر دو محل گواهی عدم سو پیشینه تهیه کند).

آیا پس از اقامت از طریق خرید ملک اجازه کار داریم؟

بله محدودیتی وجود ندارد ولی الزامی است که نسبت به تغییر نوع ویزای خود (از ویزای صاحب ملک بودن به ویزای کاری) سریعا اقدام کنید. زیرا وزارت کار قبرس شمالی حساسیت بسیار بالایی برای کار بدون بیمه دارد و در صورتی که به واسطه بیمه، نوع ویزای شما تغییر نکرده باشد یا جریمه سنگین خواهید شد و یا از کشور دیپورت می‌شوید.

فراموش نکنید که برای یافتن یک شغل مناسب در قبرس شمالی شما باید دو شرط اصلی را داشته باشید:

  • دانستن زبان ترکی (انگلیسی در درجه دوم)
  • داشتن یک تخصص مورد نیاز (مرتبط با صنعت ساخت و ساز یا صنعت توریزم یا صنعت آموزش)

 

مهاجرت به قبرس شمالی با راه اندازی کسب و کار

دولت قبرس شمالی سیاست های خود را بر مبنای جذب سرمایه خارجی بنا کرده است. حمایت بسیار مناسبی از راه اندازان کسب و کار دارد و با آسان کردن شرایط اخذ مجوز راه اندازی بیزینس و بعد از آن اعطای وام های طولانی با بهره بسیار کم، باعث شده است سرمایه گذاران بسیار زیادی از سرتاسر دنیا به فکر راه اندازی کسب و کار در قبرس شمالی باشند.

قبرس شمالی، کشوری با جمعیت کم و دارای پتانسیل های بسیار بالاست. سه برابر جمعیت مردم قبرسی، دانشجوی خارجی در این کشور وجود دارد. و با پیش بینی های صورت گرفته، تخمین زده می‌شود سالانه بیش از ۱۰ میلیون توریست از این کشور بازدید کنند. بنابراین مشاغلی که در زمینه رفع نیازهای دانشجویان و توریست ها باشد می‌تواند بازار کار خوبی داشته باشد.

علاوه بر این دو زمینه، هر شغلی که مرتبط با بازار ساخت و ساز و ساختمان باشد بازار بسیار مناسبی برای رشد و ترقی دارد. سرمایه گذاران بسیار زیادی به سمت بازار املاک قبرس شمالی روی آورده اند و کار ساخت و ساز با سرعت و گستردگی بسیار زیادی در این کشور در حال انجام شدن است.

اگر به صورت تیتر وار بخواهیم مشاغلی که راه اندازی آن با آینده بسیار خوبی روبرو هستند را بازگو کنیم باید به این ترتیب بگوییم:

  • کافه یا رستوران
  • فتوکپی و کارهای فنی مربوط به امور دانشجویی
  • تعمیرات تلفن همراه
  • آرایشگاه
  • عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای
  • دفتر معماری
  • مهندسی عمران
  • ساخت کابینت و متریال چوبی
  • تولیدات سنگ های ساختمانی
  • گرافیک و تبلیغات

با ثبت شرکت در قبرس شمالی چه کسانی اقامت می‌گیرند؟

حمایت دولت از سرمایه گذاران حتا در زمینه اخذ اقامت هم موثر است. صاحبین بیزینس در ابتدا ویزای ۲ ساله کارآفرینی دریافت می‌کنند و تمام زیرمجموعه های آنها هم بدون نیاز به تمکن مالی اقامت دریافت می‌کنند (زیرمجموعه ها در تمام انواع اقامت یکسان هستند). صاحبین کسب و کار برای اخذ اقامت نیاز به ارائه هیچ نوع تمکن مالی ندارند و پروسه اخذ اقامت آنها سریعتر و راحت تر از انواع دیگر اقامتی است.

آیا با ثبت شرکت اقامت دائم میگیریم؟

خیر، بعد گذشت ۶ سال و رد شدن بیمه کاری در این مدت، فرد سرمایه گذار می‌تواند برای اخذ اقامت دائم درخواست دهد.

اخد اقامت قبرس از طریق دانشگاه
اقامت قبرس شمالی از طریق تحصیل

 

مهاجرت به قبرس شمالی از طریق تحصیل

از دو طریق می‌توانید ویزای تحصیلی در قبرس شمالی داشته باشید:

  • ثبت نام در دانشگاه ها
  • ثبت نام در کالج هایی که دوره های آموزشی کوتاه مدت ارائه می‌دهند. مثل دوره های آموزش زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی و … و یا آموزشگاه هایی که مانند آموزشکده های فنی و حرفه ای دوره های کوتاه مدت ارائه می‌دهند. مثل دوره آموزشی مدیریت جهانگردی، مدیریت پروژه و مدیریت کسب و کار.

شخص دانشجو (چه دانشجوی دانشگاه و چه دانشجوی کالج)  نیازی به ارائه تمکن مالی ندارد. ولی همراهان بالای ۱۸ سال وی باید تمکن مالی به دولت نشان دهند. (در حال حاضر ۲۵ هزار دلار به بالا)

دانشجویان و زیرمجموعه های آنها از کلیه امکانات رایگان دولتی برخوردار خواهند بود و اجازه افتتاح حساب بانکی نیز خواهند داشت.
در این صفحه به صورت مفصل راجع به دانشگاه های قبرس شمالی توضیح داده ایم.

مزیت اقامت تحصیلی قبرس شمالی نقطه ضعف اقامت تحصیلی قبرس شمالی
عدم نیاز به تمکن مالی – پرداخت مالیات کمتر – استفاده از خدمات درمانی رایگان در مراکز درمانی مجهز دانشگاه و مراکز دولتی دیگر – امکان اخذ ویزا برای همراه دانشجو عدم امکان تبدیل به اقامت دائم – التزام به ترک کشور به محض فارغ التحصیلی
ویزای کاری و اقامت قبرس
اقامت قبرس از طریق کار

 

اخذ اقامت قبرس شمالی از طریق دعوت‌نامه کاری

به صورت کلی ویزای جاب آفر در اداره مهاجرت قبرس شمالی متداول نیست. ولی کارفرمایان این اجازه را دارند تا در صورتی که نیروی متخصصی خارج از جزیره دارند و می‌خواهند آن را به عنوان نیروی کار وارد بیزینس خود در خاک قبرس بکنند، برای متقاضی دعوتنامه کاری ارسال کنند. در این صورت کارفرما مسئول کارمند است و در صورت ارتکاب جرم توسط کارمند، کارفرما کفیل قانونی آن خواهد بود.

همچنین کارفرما موظف است به نام کارمند خارجی خود مبلغی را در بانک بلوکه کند. تمام این سخت گیری ها برای این است که اولویت کارفرمایان برای استخدام، افرادی باشند که ویزای قبرس را دریافت کرده باشند و از فیلترهای اولیه دولت (تمکن مالی و برگه سلامتی) عبور کرده باشند.

کارفرما موظف است حداقل مبلغ تعیین شده در وزارت کار را به عنوان حقوق به کارمند پرداخت کند و علاوه بر آن هزینه بیمه ماهانه کارمند را هم پرداخت کند. در حال حاضر هزینه بیمه کارمند غیر قبرسی حدود ۳ هزار لیر ترکیه است و پایه حقوق حدود ۲۰ هزار لیر.

کلیه افرادی که به هر نوعی ویزای کاری دارند پس از گذشت شش سال کار و داشتن بیمه در قبرس شمالی می‌توانند درخواست اقامت دائم بدهند.

اقامت قبرس با تمکن مالی
اقامت قبرس و تمکن مالی

اقامت و مهاجرت به قبرس شمالی با تمکن مالی

اخذ ویزای یک ساله موقت از طریق تمکن مالی و اجاره خانه یک روش دریافت اقامت در سال های گذشته بود که در قوانین جدید سال 2024 برداشته شده است. در این نوع ویزای موقت؛ مبلغ تمکن مالی بالای ۲۵ هزار دلار در نظر گرفته شده بود.

لازم به ذکر است که به طور کلی برای اخذ تمکن مالی در بانک های قبرس، مبلغ مورد نظر باید در حساب شما دارای گردش باشد و از زمان اقدام شما تا زمان دریافت اقامت (که حدود دو ماه یا کمی بیشر زمان می برد) در حساب شما موجود باشد. فرد دارای تمکن مالی می‌تواند برای ویزای یک ساله زیرمجموعه های خود درخواست بدهد و برای زیرمجموعه ها نیازی به مبلغ بیشتری نیست. (زیرمجموعه ها در تمام انواع اقامتی یکسان هستند).

کلیه افرادی که از این طریق اقامت دریافت میکردند هم مانند دیگر انواع اقامتی از مزایای رایگان دولتی بهره مند می‌شدند.

 

پاسپورت قبرس شمالی با سرمایه گذاری

جالب است بدانید کشور قبرس شمالی به هیچ عنوان پاسپورت را در ازای پول نمی‌فروشد. دلیل آن هم فقط حفظ امنیت بالای این کشور است.
کشورهای زیادی از جمله قبرس جنوبی و یونان در تلاش هستند تا ضعف های اقتصادی خود را با فروش تابعیت به خارجی ها در ازای مبالغ بالا جبران کنند. همین امر باعث سرازیر شدن مجرمین ثروتمندی که برای پوشش جرایم خود به دنبال هویت جدیدی هستند به این کشورها می‌شود و امنیت این کشورها را به خطر می‌اندازد.

قبرس شمالی کشوری امن است. بدون توجه به مبلغ سرمایه گذاری در ۵ سال اول اقامت مهاجرین را با وسواس و دقت مورد سنجش قرار می‌دهد. و بعد از گذشت حداقل ۵ سال بررسی، در مرحله اول کارت اقامت دائم و در مرحله بعدی راه گرفتن پاسپورت را هموار می‌کند.

 

مزایای مهاجرت به قبرس شمالی برای خانواده‌ها

  • استفاده از خدمات درمانی رایگان در مراکز مجهز دولتی
  • تحصیل رایگان در مدارس دولتی
  • تحصیل در دانشگاه با تخفیف ویژه (فقط برای کسانی که به زبان ترکی در دانشگاه ادامه تحصیل دهند).
  • افتتاح حساب بانکی بین المللی و اخذ کارت های مستر و ویزا (کردیت کارت و دبیت کارت) با ارزهای معتبری چون پوند انگلیس، دلار، یورو و لیر ترکیه
  • امکان خرید اقساطی و اخذ وام بانکی
  • تسهیل فراوان در پروسه اخذ ویزای توریستی کشورهای دیگر
اقامت قبرس از طریق کسب و کار
اقامت قبرس با راه اندازی بیزینس

مزایای اخذ اقامت در قبرس شمالی

در سال‌های اخیر نرخ مهاجرت به این کشور سیر صعودی داشته و افراد بسیار زیادی تمایل دارند که در قبرس شمالی اقامت دریافت کنند. در ادامه این مطلب به بررسی مزایای اخذ اقامت قبرس شمالی می‌پردازیم.

سهولت دسترسی به بازار کار یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ مهاجرت به این کشور است. از آنجایی که فرصت‌های شغلی جذابی برای مهاجران فراهم است، در نتیجه ورود به بازار کار در این کشور معمولاً آسان است.

یکی دیگر از مزایای مهاجرت به این کشور این است که دانشگاه‌های آن از سطح بسیار بالایی از تعلیم و تربیت برخوردار است و با سیستم آموزشی اروپایی ارائه می‌شود. در نتیجه دانشجویان فرصت کافی برای تحصیل در یک محیط بسیار مناسب و باکیفیت را دارند. پس از اتمام تحصیلات نیز می‌توانند در حوزه شغلی خود کار موردنظرشان را پیدا کنند.

این شرایط باعث می‌شود که با گذشت زمان افراد بیشتری تمایل به تحصیل و کار در این منطقه داشته باشند. افراد می‌توانند از این فرصت استثنایی استفاده کرده و با مهاجرت به این کشور، زندگی بهتری برای خود و خانواده‌شان رقم بزنند.

یکی دیگر از مزایای اقامت در قبرس شمالی این است که به عنوان یک شهروند شما حق دارید بدون هیچ‌گونه محدودیتی در این کشور زندگی کرده و شغل مناسب خودتان را پیدا کنید.

استفاده از خدمات درمانی رایگان برای تمام افراد و همچنین تحصیل رایگان برای تمام افراد تا قبل از دانشگاه از دیگر مواردی است که باعث شده سطح کیفیت زندگی در این کشور بالا باشد و افراد بسیار زیادی را برای تجربه یک زندگی آرام مدیترانه‌ای به خود جذب کند.

 

فرصت‌های شغلی برای مهاجران در قبرس شمالی

در ادامه این بخش به برخی از فرصت‌های شغلی برای مهاجران به قبرس شمالی می‌پردازیم.

نمایندگی فروش املاک

قبرس شمالی به علت ترند شدن در بازار املاک جهانی، و همچنین افزایش ساخت و سازهای لوکس و باکیفیت، جایگاه مناسبی است برای کسانی که علاقه‌مند به کار در این زمینه هستند. البته دقت کنید برای این کار ابتدا شما باید در یک شرکت معتبر و همچنین دارای مجوز کار کنید تا آموزش ببینید و تجربه کافی را کسب کنید.

خدمات زیبایی

اگر شما عزیزان با خدمات زیبایی مانند طراحی ابرو، خدمات ناخن، آرایشگری و مواردی از این قبیل آشنا هستید، می‌توانید در قبرس شمالی شغل مناسب خودتان را پیدا کنید.

مکانیک خودرو

اگر در زمینه مکانیک خودرو حرفه‌ای هستید، در این کشور بسیار ارزشمند شناخته می‌شوید.‌ شما حتی بدون دانش زبان ترکی یا انگلیسی می‌توانید به عنوان یک مکانیک خودروی حرفه‌ای مشغول به کار شوید. در واقع یک فرصت شغلی مناسب برای مهاجران همین مورد است.

مراقبت از سالخوردگان و کارهای خانه

اگر تجربه مراقبت از افراد سالخورده و پرستاری را دارید، می‌توانید در این کشور شغل موردنظر خودتان را پیدا کنید. به طور کلی مراقبت از سالخوردگان و کارهای خانگی، درخواست‌های بسیار زیادی دارند، اما باید بدانید که درآمد آن‌ها، کمتر از سایر مشاغل محسوب می‌شود.

پرستاری، دکتری و داروسازی

درصورتی‌که تخصص مرتبط را داشته باشید، می‌توانید به عنوان پرستار، دکتر یا داروساز در قبرس شمالی مشغول به کار شوید. البته دقت کنید اگر پزشکِ متخصص باشید درخواست بسیار زیادی برای شما وجود دارد و این یک فرصت بزرگ برای پیشرفت شغلی نیز محسوب می‌شود.

به طور کلی توجه کنید که در قبرس شمالی هرگونه کارِ غیرقانونی منجر به جریمه زیاد و حتی اخراج شما از این کشور می‌شود. بنابراین حتماً به صورت رسمی کار کنید و ویزای کاری نیز دریافت کنید تا هیچ‌گونه مشکلی شما را تهدید نکند.

 

شرایط اخذ اقامت در قبرس شمالی

هرچند ممکن است در ظاهر فرایند اخذ مجوز اقامت دائم یا موقت در قبرس شمالی کمی پیچیده به نظر برسد، اما در این بخش به طور کامل این شرایط را برای شما توضیح می‌دهیم تا با آن به خوبی آشنا شوید، همچنین می‌توانید با کارشناسان یورومای تماس بگیرید تا با شرایط جدید آشنا شوید.

اقامت موقت در قبرس شمالی

اجازه اقامت موقت در قبرس شمالی معمولاً برای مدت حداکثر ۹۰ روز ویزای توریستی است. اگر پس از پایان این مدت آن فرد این کشور را ترک نکند، جریمه خواهد شد. البته ذکر این نکته ضروری است که ویزایی صادر شده در فرودگاه توسط پلیس معمولاً یک ماهه است. و برای تمدید آن شخص باید حضوراً به اداره مهاجرت و امور افراد خارجی در شهر لفکوشا مراجعه کند.

اقامت دائم در قبرس شمالی

دقت کنید که افراد بالای ۶۰ سال همچنین افرادی که قصد بازنشستگی در این کشور را دارند، مراحل بسیار آسان‌تری برای اخذ اقامت به نسبت دیگر افراد دارند. اما افراد زیر ۶۰ سال برای اخذ اقامت دائم باید مراحلی که در ادامه بیان می‌شود را انجام دهند.

داشتن یک ملک به ارزش حداقل ۱۲۵ هزار پوند در قبرس شمالی

برای اخذ اقامت دائم نیاز است که حداقل ۵ سال در این کشور اقامت ملکی یا کاری داشته باشید و به ازای هرسال بیشتر از ۶ هفته خارج از قبرس نبوده باشید.

در این صورت بعد از گذشت پنج سال شما دارای کارت اقامت دائم می‌شوید که هر پنج سال یک‌بار باید این کارت را تمدید کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که در سال سوم می‌توانید اقامت خود را دوساله درخواست بدهید ولی در سه سال اول امکان دریافت اقامت دوساله وجود ندارد.

چگونگی اقامت و مهاجرت دائمی

قبل از اینکه به قبرس شمالی مهاجرت کنید، به طور کامل بررسی کنید که کلیه مدارک شما متناسب با نوع اقامت شما کامل باشد. همچنین باید بدانید که چه مراحلی را باید طی کنید تا اقدامات آن را به طور کامل انجام دهید.

همان‌طور که مشاهده کردید قبل از مهاجرت به هر کشوری، نیاز است که از شرایط و وضعیت اقتصادی آن کشور اطلاعات کامل و دقیقی داشته باشید. در این زمینه سعی کنید با کارشناسان مهاجرت که اطلاعات به روز دارند مشورت کنید. همچنین می‌توانید با افرادی که قبلاً به قبرس شمالی مهاجرت کرده‌اند، ارتباط بگیرید و با تجربیات آنها آشنا شوید.

 

مدارک لازم برای اخذ اقامت قبرس شمالی

در ادامه این بخش مدارک لازم برای اخذ اقامت در این کشور را بیان می‌کنیم تا هنگام اقامت با مشکل خاصی مواجه نشوید.

پاسپورت و فتوکپی کامل از آن

برای اخذ اقامت قبرس شمالی شما باید پاسپورت اصل خود را به همراه کپی از آن ارائه دهید.

مدرک مالکیت ملک یا قرارداد فروش

اگر در قبرس شمالی ملک خریداری کرده‌اید، باید اسناد مالکیت آن را ارائه دهید. اگر ملک را اجاره کرده‌اید، نسخه اصلی و فتوکپی قرارداد اجاره نیاز است.

نامه تأیید اقامت شما از مقامات محلی

برای اخذ اقامت نیاز است که شما از مقامات محلی و مختار منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، یک نامه بیاورید تا به عنوان گواهی اقامت برای شما شناخته شود.

نکته: مختار در قبرس شمالی به چه معناست؟

مختار کاربردی همانند شورای محله دارد و کار اصلی آن تأیید محل اقامت شما به صورت قانونی است. نامه مختار برای انجام کلیه امور اداری از افتتاح حساب تا درخواست اقامت و حتی درخواست ویزا از کنسولگری‌های کشورهای دیگر در قبرس شمالی موردنیاز است.

عکس پرسنلی

همچنین باید دو قطعه عکس پرسنلی در سایز ۳ در ۴ ارائه دهید

مدارک ازدواج

اگر متأهل هستید، حتماً باید اصل و کپی مدارک ازدواج که به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه رسمی شده و مهر دادگستری را داشته باشد ارائه دهید.

تمبر پستی

همچنین برای اخذ اقامت باید یک تمبر پستی از اداره پست تهیه کرده و به مدارک خودتان نیز اضافه کنید. تمبر را می‌توانید از دفاتر نوتر (دفاتر ثبت رسمی اسناد) تهیه کنید. مبلغ تمبر بین ده تا بیست لیر ترکیه متفاوت است.

حساب بانکی با بودجه کافی

همچنین باید تمکن مالی داشته باشید. در واقع باید یک حساب بانکی فعال در قبرس شمالی با میزان بودجه کافی را ارائه دهید که نشان‌دهنده حمایت مالی از شما باشد. معمولاً این میزان بودجه بین پانزده تا سی هزار دلار آمریکا تعیین می‌شود. البته با توجه به اینکه مشخص نیست شما چه زمانی این محتوا را مطالعه می‌کنید، برای تعیین نرخ جدید بهتر است با کارشناسان معتبر یورومای تماس بگیرید.

توجه داشته باشید قبل از قرارداد رسمی ملک شما باید برگه عدم سو پیشینه معتبر با ترجمه رسمی که حداکثر در ماه جاری تهیه شده باشد به دولت قبرس شمالی ارائه دهید. تنها افرادی در قبرس شمالی اجازه دریافت سند و انجام امور مالی را دارند که سابقه جرم و جنایت نداشته باشند.

 

راهکارهای ساده برای اخذ اقامت قبرس شمالی

هرچند روش‌های مختلفی برای اخذ اقامت در قبرس شمالی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره شد، اما بهتر است بدانید که خرید یک ملک در این کشور به عنوان یک‌راه ساده و مؤثر برای اخذ اقامت دائم به شمار می‌رود. در واقع پس از انجام مراحل خرید ملک با مبلغ مشخص و پس از گذشت یک دوره معین، اقامت دائم را اخذ می‌کنید. در این صورت گامی اولیه و مهم برای به دست آوردن تابعیت این کشور را کسب کرده‌اید. البته به طور کلی اقامت و تابعیت قبرس شمالی نیازمند رعایت قوانین و مقررات مربوط به آن است. از آنجایی که خرید ملک در قبرس شمالی نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است، در نتیجه جذابیت زیادی برای مهاجران به این کشور ایجاد شده است. بسیاری از آن‌ها تمایل دارند که از طریق خرید ملک، اقامت آن را دریافت کنند.

بعد از خرید ملک، مهاجرت تحصیلی و کاری راه‌های دیگر اخذ اقامت قبرس شمالی هستند که از طریق مشاوران یورومای می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه کسب کنید.

 

تمدید مجوز اقامت و قبرس شمالی

برای اینکه اقامت دائم شما در قبرس شمالی حفظ شود، هرسال باید آن را تمدید کنید. برای انجام این کار نیز باید یک الی دو هفته قبل از پایان اقامت فعلی، یعنی زمانی که به صورت خودکار در سامانه آنلاین اقامتی گزینه تمدید فعال می‌شود، درخواست تمدید خودتان را ارسال کنید. هزینه‌های مرتبط با تمدید اقامت نیز شامل هزینه آزمایش‌های پزشکی و مالیات است. توجه داشته باشید که هرسال موظف به ارائه تمکن مالی هستید.

 

وضعیت سیاسی و اجتماعی قبرس شمالی

قبرس شمالی دارای پنج استان اصلی است: استان فاماگوستا، استان ایسکله، استان گیرنه، استان گوزل یورت و استان لفکوشا که پایتخت این کشور است.

دولت فدرال ترک قبرس شمالی در سال ۱۹۸۳ تشکیل شد و در سال ۱۹۸۵ قانون اساسی این کشور تصویب شد.

سازمان ملل متحد از سال ۱۹۷۴ تاکنون با ایجاد یک پایگاه به طول ۱۸۰ کیلومتر در جزیره قبرس حضور دارد. هدف از ایجاد این پایگاه برقراری صلح بین قبرسی‌های یونانی زبان و قبرسی‌های ترک زبان بوده است. در سال ۲۰۰۴ به پیشنهاد کوفی عنان طرح دولت فدرال قبرس با دو ایالت شمالی و جنوبی مطرح شد که ۶۵ درصد بخش شمالی و ۲۵ درصد بخش جنوبی به آن رأی مثبت دادند و چون اکثریت در قبرس جنوبی مخالف آن بودند این طرح با شکست مواجه شد. پس از همه‌پرسی، جوامع جهانی اظهار تأسف شدیدی بابت مخالفت یونانی زبان‌های قبرس با طرح سازمان ملل کردند تنها دلیلی که باعث شد سازمان ملل به مخالفت یونانی زبان‌ها احترام بگذارد جمعیت زیاد یونانی‌ها در جزیره بود. آنها حدوداً سه برابر بیشتر از ترک زبان‌ها جمعیت دارند. از همه‌پرسی سال ۲۰۰۴ به بعد، به احترام استقبال گرم مردم بخش شمالی از طرح کوفی عنان کشورهای زیر قبرس شمالی را به عنوان کشور مستقل می‌شناسند و دارای کنسول گری در این کشور هستند. قبرس شمالی هم در این کشورها دارای کنسول گری است. این کشورها شامل آمریکا – استرالیا – فرانسه – انگلستان – آلمان – ایتالیا و پاکستان هستند اتحادیه اروپا هم به طور مستقل دارای دفتر امور دیپلماتیک برای شهروندان در این کشور است.

آیا فقط قبرس شمالی این وضع را تجربه می‌کند؟

نیوزلند در سال ۱۹۳۱ اعلام استقلال از دولت بریتانیا کرد و در سال ۱۹۴۷ به طور رسمی دارای پرچم و مرز جداگانه شد.

اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ برای استقلال از بریتانیا همه‌پرسی انجام داد و هنوز به طور رسمی مستقل شناخته نمی‌شود.

کیک از سال ۱۹۹۵ درخواست جدایی از کانادا را دارد ولی همچنان به عنوان یک استان از دولت کانادا شناخته می‌شود.

تایوان جزیره‌ای که ادعای استقلال از دولت چین می‌کند و ۱۴ کشور کوچک اکنون تایوان را به رسمیت می‌شناسند. کوزوو سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد و توسط ۱۱۷ کشور به رسمیت شناخته می‌شود ولی عضو سازمان ملل نیست.

مردم جزایر قناری به علت اقتصاد ضعیف اسپانیا اعتراضاتی مبنی بر جدایی از اسپانیا انجام می‌دهند.

 

آینده قبرس شمالی

به علت کشف میادین گازی وسیع در جنوب شرقی قبرس در سال‌های اخیر تلاش‌های متعددی برای حل تنش‌های قبرس از سوی جامعه جهانی انجام شده است. استخراج و صادرات گاز از قبرس به شمال اروپا این قاره را برای همیشه از گاز روسیه بی‌نیاز می‌کند و این یک فوریت جدی برای اتحادیه اروپا است. مذاکرات بین رهبران قبرس جنوبی و قبرس شمالی تحت نظارت سازمان ملل در حال انجام است و هدف از این مذاکرات دستیابی به یک راه‌حل جامع برای مناقشه قبرس است ترکیه به دلیل اینکه مسیر انتقال گاز از قبرس به اروپا از این کشور عبور می‌کند با استقلال قبرس شمالی موافق است و به عنوان حامی به رسمیت شناخته شدن قبرس شمالی به عنوان یک کشور جدا تلاش‌های بسیاری در سال‌های اخیر انجام داده است. بخش جنوبی نیز به دلیل داشتن منافع مشترک در استخراج گاز به نسبت سال ۲۰۰۴ انعطاف بیشتری برای اتحاد با قبرس شمالی نشان می‌دهد. سخت‌تر شدن قوانین مهاجرتی و افزایش بی‌سابقه قیمت املاک و محدودیت فروش زمین به افراد خارجی که اخیراً توسط دولت قبرس شمالی اجرا شده گواه تغییرات بزرگی است که به زودی در این جزیره رخ خواهد داد. قوانین قبرس شمالی عطف بماسبق نمی‌شوند و در صورت تغییر افرادی که از قبل اقدام کرده‌اند شامل قوانین جدید نخواهند شد.

 

آب و هوای قبرس شمالی چگونه است؟

این کشور آب و هوای بسیار معتدل در تمامی فصول دارد. زمستان‌های آن بسیار خنک و بارانی است. به طور میانگین حدود ۶۰ درصد سالانه در این فصل بارش باران وجود دارد. فصل بهار بسیار کوتاه بوده و آب و هوای آن ناپایدار است. تابستان‌های گرمِ آن، تحت تأثیر جریان‌های بادهای آفریقایی و مدیترانه‌ای قرار دارد. پس از پایان فصل تابستان به مدت بسیار کوتاهی فصل پاییز از راه رسیده و به سرعت زمستان شروع می‌شود.

 

تفاوت قبرس شمالی و جنوبی برای زندگی

قبرس شمالی و جنوبی هرکدام مزیت‌های خاص خودشان را دارند. شما باید نسبت به هدف خودتان آنها را بررسی کرده و انتخاب کنید در چه کشوری تمایل به زندگی دارید. در ادامه به برخی از خصوصیات این دو کشور می‌پردازیم تا بتوانید تصمیم درست‌تری بگیرید. بهتر است بدانید به طور کلی اقتصاد قبرس در حال رشد است، همین موضوع جذابیت زیادی برای مهاجران فراهم کرده است. اما سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، این است که قبرس شمالی بهتر است یا قبرس جنوبی؟

  • قبرس شمالی توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته شده، اما قبرس جنوبی جزئی از اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.
  • هزینه‌ها در قبرس جنوبی به یورو بوده،  ولی در قبرس شمالی به لیر ترکیه محاسبه می‌شود. بنابراین اگر از تمکن مالی بالایی برخوردار نبوده و به دنبال مقصدی ارزان برای مهاجرت هستید، قبرس شمالی برای شما گزینه بهتری است. زیرا هزینه‌های زندگی در آن بسیار پایین‌تر از قبرس جنوبی است.
  • قبرس جنوبی نیز به دلیل اینکه جزوی از اتحادیه اروپاست کشوری پیشرفته‌تر است. افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند، به سادگی می‌توانند به کشورهای اروپایی نیز راه مناسبی پیدا کنند.
  • از طرفی قبرس شمالی نیز به دلیل اینکه سختگیری‌های ویزای شینگن را ندارد و پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های آن بسیار آسان‌تر است دارای فرایند مهاجرتی ساده‌تری نسبت به قبرس جنوبی است.

 

تفاوت اقامت قبرس شمالی با تابعیت آن

به طور کلی اقامت در قبرس شمالی به دو دسته موقت و دائم تقسیم می‌شود‌.

اقامت موقت به این صورت است که فردِ متقاضی، اجازه دارد تا زمانی که ویزای خودش در قبرس شمالی اعتبار دارد، در این کشور بماند و قبل از اینکه پایان برسد باید اقامت خودش را تمدید کند یا اینکه قبل از به پایان رسیدن اعتبارِ ویزا، کشور را ترک کند.

دقت کنید اقامت موقت قبرس به دو نوع کوتاه‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شود.

معمولاً طول اقامت کوتاه‌مدت کمتر از یک سال است. در واقع همانند اقامت توریستی است، در هیچ شرایطی این‌گونه اقامت‌های کوتاه‌مدت منجر به اقامت دائم یا تابعیت قبرس نیز نمی‌شود.

طول اقامت بلندمدت قبرس شمالی مانند کاری، تحصیلی و سرمایه‌گذاری یک ساله یا بیش از یک سال است.

↵ برخی از اقامت‌های بلندمدت مانند تحصیلی، فرد متقاضی پس از اتمام تحصیل خودش باید این کشور را ترک کند یا اینکه ویزای خودش را به نوع دیگر نظیر کاری تبدیل کند.

↵ در اقامت‌های بلندمدت مانند اقامت کاری، فرد متقاضی پس از اینکه ۵ سال در این کشور زندگی کرد با پرداخت بیمه و مالیات می‌تواند اقامت دائم قبرس شمالی را دریافت کند.

در صورتی که اقامت دائم این کشور را اخذ نمایید، نه تنها می‌توانید بدون محدودیت زمانی در این کشور ساکن باشید، حتی پس از ۵ تا ۷ سال اقامت در این کشور، می‌توانید درخواست پاسپورت و تابعیت قبرس شمالی را بدهید.

 

میزان هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی

یکی از مهمترین مواردی که قبل از اقامت در قبرس شمالی، باید با آن آشنا باشید میزان هزینه‌های لازم برای گذران زندگی و امرارمعاش در این کشور است.

⇐ جالب است بدانید هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است. این تفاوت قیمت باعث شده بسیاری از افراد بازنشسته از کشورهای شمال اروپا قبرس را برای گذراندن دوران بازنشستگی خود انتخاب کنند. زیرا علاوه بر هزینه‌های پایین زندگی سطح کیفیت زندگی در این کشور بسیار بالاست.
⇐ هزینه اجاره خانه در قبرس شمالی نسبتاً بالاست و به صورت سالانه و یکجا ابتدای قرارداد دریافت می‌شود. حدود اجاره خانه در قبرس شمالی برای یک خانه دوخوابه معمولی از ماهانه ۵۰۰ دلار به بالا است.
⇐ هزینه خورد و خوراک برای یک خانواده چهار نفره هم حدوداً ۴۰۰ دلار برای یک ماه است
⇐ هزینه آب و برق به نسبت ایران بالاتر است و در فصل گرما و سرما که برای حفظ تعادل دمای محیط نیاز به انرژی برق داریم برای یک خانه دوخوابه معمولی باید حداقل ۲۰۰ دلار در ماه را در نظر بگیریم
⇐ هزینه رفت و آمد در صورت نداشتن اتومبیل شخصی بالاست و نرخ کرایه تاکسی برای یک مسیر کوتاه حدود ۵ دلار است. قیمت اتومبیل به نسبت ترکیه و ایران بسیار پایین‌تر است و معمولاً افراد ترجیح می‌دهند برای صرفه‌جویی حتماً یک اتومبیل شخصی تهیه کنند.
⇐ قیمت بنزین در قبرس حدوداً لیتری یک دلار است.

 

کم‌هزینه‌ترین روش برای اقامت قبرس شمالی

اگر شما جاب آفر دریافت کرده و مهاجرت کاری به این کشور داشته باشید، اخذ اقامت در آن برایتان بسیار کم‌هزینه به شمار می‌رود. مهاجرت تحصیلی در این کشور نیز پس از مهاجرت کاری کم‌هزینه محسوب می‌شود. در این راستا می‌توانید از مشاوران ما بهره ببرید.

 

تعطیلات قبرس شمالی چگونه است؟

باور کنید قبرس شمالی گوهر پنهان در دریای مدیترانه است و مردم محلی بسیار صمیمی دارد. مناظر بسیار سرسبز و مکان‌های عالی برای تعطیلات، مردم آنجا را سرزنده و شاداب کرده است. به شما تضمین می‌دهیم روزهای تعطیل و تفریحاتی را در این کشور سپری کنید را هرگز فراموش نخواهید کرد. قبرس شمالی آثار تاریخی فراوانی دارد.

↵ قبرس جزیره‌ای است که آثار تاریخی مرتبط با ده هزار سال قبل از میلاد مسیج را دارد. موقعیت استراتژیک این جزیره باعث شده که تمام امپراطوری‌ها در این جزیره حضور داشته باشند و این امر باعث تجربه تمامی فرهنگ‌های تمدن‌های بزرگ توسط مردم قبرس بوده است. قرن ۱۰ قبل از میلاد اسکندر قبرس را فتح کرد و پس از آن۳۰۰ سال از قبل میلاد توسط امپراطوری ایران فتح شد. در قرن ۱۱ قبرس یک حکومت مستقل داشت ولی در قرن ۱۶ به اشغال عثمانی‌ها درآمد و در قرن ۱۸ به عنوان یک امتیاز بزرگ از طرف عثمانی‌ها به بریتانیا بخشیده شد. و از قرن ۱۸ قبرس تبدیل به  یک مستعمره باشکوه و ثروتمند بین مستعمرات انگلستان شد.

↵ در سرتاسر قبرس آثار تاریخی بسیار زیادی وجود دارد از جمله آثار باستانی سالامیس که مربوط به هزار و صد سال قبل از میلاد مسیج است و در آن زمان پایتخت قبرس بوده است.

 

قبرس شمالی دروازه ورود به اروپا

مهاجرت به قبرس شمالی علاوه بر مزایای بسیار زیادی که دارد، دروازه ورود شما به اروپا خواهد بود. شما با اقامت در این کشور می‌توانید بسیار راحت‌تر و سریع‌تر به سایر کشورهای اروپایی مهاجرت کرده و طعم یک زندگی لذت‌بخش را بچشید.

این کشور به دلیل سیستم آموزشی بسیار قوی و وجود دانشگاه‌های معتبر، برای مهاجران بسیار جذاب است‌.

 

قوانین ویزای قبرس شمالی چیست؟

در ادامه این بخش قوانین ویزای این کشور را با هم بررسی می‌کنیم.

  • برای توریست‌ها رزرو هتل (کل مبلغ باید پرداخت شده باشد و رزرواسیون بدون پرداخت مورد قبل نخواهد بود) و همچنین بلیط برگشت و همراه داشتن مبلغ پول (حداقل ۵۰۰ دلار به ازای هر هفته اقامت) الزامی است.
  • برای سرمایه‌گذارانی که هنوز ملک خریداری نکرده‌اند دعوت‌نامه رسمی از یک شرکت معتبر، رزرواسیون هتل و بلیط برگشت و همراه داشتن حداقل ۵ هزار پوند الزامی است.
  • برای دانشجویان نامه پرداخت اولیه شهریه دانشگاه و داشتن بلیط برگشت برای ترم اولی‌ها الزامی است.
  • کسانی که ملک در قبرس شمالی دارند مدارک مربوط به اسناد ملک را باید همراه خود داشته باشند.

 

ویزای توریستی قبرس شمالی

از آنجایی که این کشور دارای آب و هوای معتدل بوده و مناطق بسیار زیبایی دارد، به ویژه در فصل تابستان گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است. حتی بسیاری از ایرانیان ترجیح می‌دهند که به این کشور سفر کرده و برای مدتی در آنجا به تفریح بپردازند.

هنگامی که برای اولین بار وارد این کشور می‌شوید، پاسپورت شما با مهر ۷، ۱۵ و یا ۳۰ روزه مهر می‌شود.

این مدت بسیار مهم است و زمان آن را فراموش نکنید، زیرا باید تا پایان ویزا کشور را ترک کنید وگرنه جریمه خواهید شد. جریمه هرروز اقامت غیرقانونی در قبرس شمالی حدود پنجاه دلار به ازای هرروز است.
اینکه ویزای شما در فرودگاه چند روزه صادر می‌شود کاملاً بستگی به تاریخ بلیط برگشت شما و دلیل سفر شما دارد. اگر قبلاً در قبرس شمالی ملک خریداری کرده باشید سختگیری برای ویزای ورود شما بسیار کمتر خواهد بود. خبر خوش آن است که به زودی ویزای قبرس شمالی به صورت آنلاین خواهد شد و قبل از سفر مدارک مورد نیاز را در سایت امور خارجه قبرس وارد می‌کنید و در صورت داشتن صلاحیت ویزای الکترونیک برای شما صادر می‌شود. مزیت داشتن ویزای الکترونیک قبرس شمالی این است که شما ریسک دیپورت شدن در فرودگاه را نخواهید داشت.

 

دریافت ویزای شینگن از قبرس شمالی

با داشتن اقامت قبرس شمالی گرفتن ویزای شینگن برای شما بسیار راحت‌تر از زمانی است که از ایران درخواست می‌دهید زیرا به آفیسر ثابت می‌کنید که در یک جای امن و خوب زندگی می‌کنید و قرار نیست پناهنده شوید.

مدارکی که باید به کنسولگری آلمان در قبرس شمالی برای دریافت ویزای شینگن ارائه دهید به شرح زیر است:

  1. سند ملک یا قرارداد خرید ملک
  2. نامه مختار
  3. برگه اقامت قبرس (سالانه یا شش‌ماهه) که حداقل ۳ ماه به انقضای آن باقی‌مانده باشد.
  4. برگه سوءپیشینه که از پلیس قبرس شمالی باید اخذ شده باشد.
  5. گردش مالی از حسابی که حداقل ۶ ماه گذشته به اسم خودتان افتتاح شده باشد و حداقل ۳ هزار یورو موجودی داشته باشد
  6. بلیط رفت و برگشت و رزرو هتل و یا دعوت‌نامه
  7.  بیمه مسافرتی مطابق با تاریخ سفر
  8. گواهی اشتغال به تحصیل و ریزنمرات ترم گذشته برای دانشجوها و فیش حقوقی برای شاغلین
  9. و همین‌طور مدارک دارایی‌های دیگر شما در قبرس شمالی مثل ماشین یا خانه یا زمین.

↵ هزینه‌ی ویزای شینگن ۸۰ یورو هست برای درخواست ویزا باید از قبل به صورت آنلاین وقت ملاقات از کنسولگری بگیرید و از زمان درخواست تا زمان ملاقات معمولاً حدود دو هفته زمان از شما گرفته می شود.

 

نکات مهم هنگام مهاجرت به قبرس شمالی

قبل از اینکه به قبرس شمالی مهاجرت کنید، حتماً نکاتی که در ادامه این مطلب به آن اشاره می‌شود را در نظر داشته باشید.

بررسی قوانین مهاجرت

قبل از اینکه به این کشور مهاجرت کنید، قوانین آپدیت و به روز مربوط به مهاجرت به قبرس شمالی را به دست بیاورید. مشاورین شرکت یورومای این اطلاعات را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

آگاهی از فرصت‌های شغلی

حتماً شرایط بازار کار و فرصت‌های شغلی را به خوبی بررسی کنید. شما باید قبل از مهاجرت، اطمینان حاصل کنید که می‌توانید در آینده برای شغل خود، فرصتِ کارِ مناسبی داشته باشید یا خیر. فراموش نکنید تسلط به زبان محلی هر کشوری مهم‌ترین اصل برای یافتن شغل در آن کشور است. پس حتماً زبان ترکی خود را قوی کنید و بعد به قبرس شمالی مهاجرت کنید.

شرایط زندگی

هنگام مهاجرت به قبرس شمالی حتماً در مورد هزینه‌های زندگی، خدمات بهداشتی آموزشی و اجتماعی، چگونگی امکانات عمومی مانند وسایل حمل و نقل عمومی و مسکن تحقیق کنید.

آشنایی با زبان مردم

از آنجایی که زبان رسمی کشور قبرس شمالی ترکی است، بررسی کنید که آیا این زبان را متوجه می‌شوید یا تمایل و قدرت یادگیری آن را دارید یا خیر. به طور کلی اگر قصد مهاجرت به قبرس شمالی دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، کمی ترکی هم یاد بگیرید. در این صورت محبوب تمامی شهروندان آنجا خواهید بود. هرچند آن‌ها تا حدودی انگلیسی صحبت می‌کنند؛ اما همانطور که ذکر کردیم، زبان رسمی در این کشور، ترکی است.

 

نظرات مردم در مورد اخذ اقامت قبرس شمالی

در این بخش به بررسی نظرات مردم در مورد مهاجرت و اخذ اقامت و تابعیت قبرس شمالی می‌پردازیم، همچنین اگر سؤالی داشته باشید آنها را پاسخ خواهیم داد.

♦ یکی از افراد پیام داده شرکتی ادعا می‌کند تمامی کارهای بورسیه کشور قبرس را انجام می‌دهد. او در ازای آن،  مبلغ ۳۰۰۰ دلار دریافت می‌کند. هزینه‌های رفتن به قبرس نیز به عهده خود شخص است. همچنین این شرکت ادعا می‌کند که بنده را در دانشگاه ثبت نام کرده و درخواست تابعیت می‌دهد. حتی هزینه مخارج دانشگاه نیز به عهده آنها است. در پایان تضمین می‌کند که درخواست تابعیت شما به صورت صد در صد قبول می‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟

– پاسخ این است که دوست عزیز هیچ کشوری نیست که با اقامت تحصیلی به شما تابعیت بدهد، زیرا اقامت تحصیلی غیر دائم بوده و با پایان تحصیل شما، تمام خواهد شد، مگر اینکه بعد از اتمام تحصیل، کار موردعلاقه خودتان را پیدا کنید. در این صورت چندین سال باید کار کنید، مالیات بپردازید و پس از آزمون‌های خاص درخواست تابعیت این کشور را بدهید.

♦ یکی دیگر از افراد پیام داده که من مدرک دیپلم آرایشگری مردانه دارم، همچنین دو فرزند پسر دارم. به کدام کشور اروپایی می‌توانم مهاجرت کنم؟

– پاسخ این است که برای اینکه بتوان شما را راهنمایی مناسبی کرد، نیاز است که با بیوگرافی شما به صورت کامل آشنا شویم. به طور کلی از روش‌های مهاجرت به کشورهای اروپایی می‌توانید از اخذ ویزای کاری و تحصیلی استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر می‌توانید با کارشناسان یورومای تماس بگیرید تا به صورت کاملاً تخصصی با اطلاعات به روز مشاوره دریافت کنید.

♦ یکی دیگر از افراد سؤال کرده، فردی که سال‌ها در کافی‌شاپ کار کرده و مالک آن است، می‌تواند در قبرس شمالی کار پیدا کند؟

– پاسخ این است که شما باید رزومه خود را برای کارفرما ارسال کنید. اگر تأیید شود جاب آفر دریافت کرده و برای ویزا درخواست خواهید داد. ولی توجه داشته باشید ویزای جاب آفر در قبرس شمالی متداول نیست و اگر قصد کار در این کشور را دارید باید ابتدا اقامت این کشور را به نوعی به دست آورید و سپس حضوراً به دنبال کار موردعلاقه خود باشید. اگر تخصص داشته باشید و با زبان ترکی آشنایی داشته باشید حتماً کار موردنظر خود را پیدا خواهید کرد.

♦ یکی دیگر از افراد پیام داده من به همراه همسرم، هر دو قصد مهاجرت داریم. آیا برای اقامت موقت می‌توان خانه اجاره کرد؟ مراحل آن چیست؟

– پاسخ این است که اقامت از طریق اجاره خانه در قبرس شمالی به زودی برداشته خواهد شد، ولی در حال حاضر با داشتن تمکن مالی حداقل ۳۵ هزار دلاری و داشتن اجاره‌نامه در این کشور می‌توانید درخواست اقامت یک ساله بدهید و از مزایای اقامت قبرس از جمله خدمات درمانی و تحصیلی رایگان استفاده کنید.

♦ فرد دیگری پیام داده که برای اخذ اقامت به قبرس شمالی از کجا باید شروع کنم؟

– پاسخ این است که شما ابتدا باید با روش‌های مهاجرت به این کشور آشنا شوید، سپس شرایط و مدارکی که برای مهاجرت نیاز است را فراهم کنید. ولی در قدم اول حتماً به یادگیری زبان ترکی و تقویت آن مشغول شوید.

♦ فرد دیگری پیام داده آیا بدون پایان خدمت هم می‌توان به قبرس شمالی مهاجرت کرد؟

– پاسخ این است که بله دوست عزیز بدون پایان خدمت هم شما می‌توانید اقامت قبرس شمالی را دریافت کنید. در واقع اگر پاسپورت داشته باشید مانعی برای اخذ اقامت قبرس شمالی ندارید. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر دارید می‌توانید با کارشناسان یورومای تماس بگیرید تا از مشاوره تخصصی این مرکز بهره‌مند شوید.

♦ یکی دیگر از مهاجران پیام داده من به تمامی دوستان توصیه می‌کنم که به قبرس شمالی مهاجرت کنند و مناطق مختلف آن را بازدید کرده و لذت ببرند، زیرا کشور بسیار زیبایی است و آرامش و امنیت را برای شما به ارمغان می‌آورد.

 

سؤالات متداول در مورد مهاجرت به قبرس شمالی

از آنجایی که از کارشناسان ما، برخی از سؤالات زیاد پرسیده می‌شود، در ادامه این بخش آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

آیا امکان ریجکت ویزای قبرس شمالی وجود دارد؟

بله ممکن است درخواست ویزای شما در فرودگاه رد شود. آفیسر صادرکننده ویزا در فرودگاه به هر دلیلی می‌تواند شما را دیپورت کند. اگر مدارک لازم را نداشته باشید ریسک ریجکت و دیپورت شدن شما بالاست.

آیا می‌توان ویزای توریستی را تمدید کرد؟

بله شما می‌توانید فرم درخواست مجدد برای ویزا را پر کنید و نسبت به فراوانی و ارتباط سفر شما ارزیابی خواهد شد. برای این کار باید قبل از به اتمام رسیدن ویزای خود به اداره امور خارجه قبرس شمالی  رفته و با ارائه دلایل کافی درخواست خود را برای تمدید ویزای توریستی اعلام کنید. توجه داشته باشید یک ویزای توریستی نهایتاً ۹۰ رو خواهد بود. یعنی شما ویزای اولیه ۳۰ روزه‌ای که در فرودگاه دریافت کرده‌اید را می‌توانید حداکثر تا ۶۰ روز دیگر تمدید کنید. بعد از اتمام آن موظف به ترک کشور هستید و نمی‌توانید آن را تمدید کنید. مگر با ورود مجدد به کشور و ارائه مدارک لازم.

مراحل مهاجرت به قبرس شمالی چیست؟

مراحل مهاجرت به این کشور شامل انتخاب نوع مهاجرت مانند ویزای تحصیلی، کاری یا سرمایه‌گذاری، داشتن یک مشاوره تخصصی با کارشناسان یورومای و بعد از آن اخذ دعوت‌نامه رسمی و تهیه بلیط است. بعد از خرید ملک کلیه مراحل دریافت اقامت و اخذ اسناد به صورت رایگان توسط تیم یورومای در قبرس شمالی انجام خواهد شد.

آیا قبرس شمالی تنوع غذایی دارد یا خیر؟

بله تنوع غذایی در این کشور بسیار زیاد است‌ از پیش‌غذا گرفته تا غذاهای اصلیِ بسیار خوشمزه و خاص هستند. همچنین شیرینی باقلوا و سایر خوراکی‌ها را می‌توانید با بهترین کیفیت پیدا کنید. البته پیشنهاد ما به شما این است که اگر به این کشور سفر کردید، حتماً قهوه سنتی آن را از دست ندهید. سبک تغذیه مردم قبرس شمالی سبک مدیترانه‌ای است که شامل یک رژیم غذایی سالم و ارگانیک است. اکثر وعده‌های غذایی از گوشت و سبزیجات تازه و روغن زیتون تهیه می‌شود و نان و برنج به میزان خیلی کم استفاده می‌شود.

آیا افراد زیر هجده سال می‌توانند به طور مستقل ویزا و اقامت بگیرند؟

خیر! به هیچ عنوان افراد زیر هجده سال نمی‌توانند هیچ گونه ویزای مستقلی دریافت کنند. ورود افراد زیر هجده سال بدون والدین یا قیم قانونی به قبرس شمالی امکان پذیر نمی‌باشد. همچنین اقامت مستقلی هم دریافت نمی‌کنند و حتما باید به عنوان زیرمجموعه والدین یا قیم به اداره مهاجرت قبرس شمالی معرفی بشوند. مدارس قبرس شمالی چه دولتی و چه غیرانتفاعی تنها در صورت اقامت قانونی والدین اجازه ثبت نام دانش آموز خارجی را دارند.

 

سخن پایانی

از آنجایی که قبرس شمالی یک کشور با جاده‌های مناسب، زیرساخت‌های عالی، سیستم حقوقی قوی، ارتباطات پیشرفته، مدارس بسیار با کیفیت، دانشگاه‌های معتبر و همچنین بیمارستان‌های پیشرفته است، افراد زیادی ترغیب می‌شوند به این کشور مهاجرت کرده و اقامت آن را دریافت کنند.

هرچند مردم این کشور به زبان ترکی صحبت می‌کنند، اما با زبان انگلیسی نیز به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند. در نتیجه اگر از کشورهای انگلیسی زبان نیز به این کشور مهاجرت کنید، با چالش زیادی مواجه نمی‌شوید و می‌توانید با مردم ارتباط خوبی برقرار کنید. اگر شما نیز تجربه‌ای در این مورد دارد می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید، همچنین به تمام سؤالات شما به طور کامل پاسخ می‌دهیم.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 6 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. سلام من نسرین هستم با خانم یگانه از تیم شما خرید ملک کردم سپاس گزار هستم… خدا را هزار بار شکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *