دانستنی های مهاجرت

پایتخت قبرس کجاست؟

لفکوشا، خواهرخوانده ی شیراز!

پایتخت قبرس توسط مرزی یک بازار محلی به نام بازار باندابولیا که هیچ نیروی نظامی ندارد به دو قسمت شمالی ترک نشین (لفکوشا) و جنوبی یونانی نشین (نیکوسیا) تقسیم شده است.

بازار محلی مرزی در پایتخت قبرس
بازار محلی مرزی در پایتخت قبرس

در اصل جزیره قبرس توسط نواری بنام خط سبز به قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده است. دلیل اینکه این نوار مرزی را مرز سبز می‌نامند این است که، بعد از جنگ داخلی قبرس در سال ۱۹۶۰، مامور سازمان ملل نقشه قبرس را با قلمی سبز رنگ به دو قسمت تقسیم کرد.

این خط از آن زمان تاکنون خالی از سکنه است و توسط ماموران سازمان ملل اداره می‌شود. منطقه صورتی رنگ در نقشه زیر کشور قبرس شمالی است. منطقه سبز نوار مرزی که توسط سازمان ملل حفظ می‌شود. و منطقه بنفش جزوی از پایگاه بریتانیاست. منطقه سفید قبرس جنوبی است.

خط سبز نوار مرزی پایتخت قبرس
خط سبز نوار مرزی پایتخت قبرس

نکته جالب در تفاوت اسامی دو قسمت پایتخت این است که کلمه لفکوشا از عبارت یونانی لفکوتین به معنی شهر خدایان سپید می آید و نیکوزیا عبارتیست که بیشتر در اسناد عثمانی استفاده میشده و ریشه ای ترکی دارد. ولی در حال حاضر یونانی ها از اسم ترکی این شهر یعنی نیکوزیا، و ترک ها از اسم یونانی این شهر، یعنی لفکوشا استفاده می‌کنند.

اولین آبادانی این شهر مربوط به قرن ۳ قبل میلاد یعنی زمان نوسنگی است. از این زمان کتیبه و معبدی متعلق به آفرودیت کشف شده. در آن زمان اسم این شهر لدرا بوده.

بافت قدیمی پایتخت قبرس شهر لفکوشا
بافت قدیمی پایتخت قبرس شهر لفکوشا

لفکوشا، پایتخت قبرس

در قرن هفت بعد از حمله اعراب؛ لفکوشا پایتخت قبرس شد و دیوارهای بلندی دور شهر کشیده شد. در قرن یازده و دوازده برج هایی برای نگهبانی به این دیوارها اضافه شد.

در قرن سیزده زلزله و سیل به این دیوارها آسیب زد و در قرن چهارده زمانی که قبرس تحت حاکمیت ونیز بود، مجددا دیوارهای دور شهر بازسازی شدند و همین دیوارهای مستحکم باعث شده بود قبرسی ها بتوانند چند ماه در مقابل محاصره عثمانی ها مقاومت کنند. که البته در نهایت تسلیم امپراطوری عثمانی شدند.

در دوران تسلط عثمانی بر جزیره، کلیساها به مسجد تبدیل شد و جاده ها و دروازه های اصلی پایتخت قبرس در این دوران ساخته شد. اواخر قرن هجده انگلستان قبرس را تحت حاکمیت خود گرفت. در این دوران اکثر دیوارهای اطراف لفکوشا تخریب شد. قطار؛ برق شهری؛ فاضلاب و جاده های استاندارد در این دوران ساخته شد.

دیواره قلعه پایتخت قبرس شهر لفکوشا
دیواره قلعه پایتخت قبرس شهر لفکوشا
لفکوشا در تابستان گرم ترین نقطه قبرس است. این شهر ساحلی نیست ولی رودخانه و دریاچه هایی دارد که زیستگاه لاک پشت ها و حیوانات بومی قبرس است.

لفکوشا به دو قسمت لفکوشای قدیم (داخل دیوارهای قدیم) و لفکوشای جدید (خارج دیوارها) تقسیم میشود. لفکوشای قدیم دارای خیابان های باریک و بافت قدیمی است و لفکوشای جدید دارای خیابان های بزرگ و مراکز تفریحی و برج های مدرن است.

در محله کیشکو چیفتلیک شهر لفکوشا، از قرون گذشته ارامنه زندگی میکنند. معماری خاص و زیبای این منطقه با سنگ های تراش خورده و پنجره های خلیجی آن را از دیگر محلات لفکوشا متمایز کرده است.

لفکوشا چند کاروانسرای قدیمی دارد که به عنوان رستوران یا محل برگزاری کنسرت های خصوصی یا مراسم ازدواج استفاده میشوند. از جمله کاروان‌سرای بویوک هان، که در سال ۱۵۷۰ در دوره عثمانی ساخته شد.

مورخان ساخت آن را به مظفر پاشا فرماندار عثمانی قبرس نسبت داده اند که با اخذ ۲ واحد پول از هر قبرسی روی یک بنای قدیمی ساخته است. در آن زمان قبرس به علت موقعیت جغرافیایی و قرارگیری بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مرکز تجاری جهان بود و وجود کاروانسرا در این جزیره متداول بود.

این بنای تاریخی در زمان تسلط بریتانیا بر اینجا به عنوان زندان استفاده می‌شد. بعد از آن در مدت کوتاهی به عنوان مسافرخانه ارزان قیمت کاربرد داشت. مرمت این کاروانسرای تاریخی در سال ۱۹۸۲ شروع شد و در سال ۲۰۰۲ به پایان رسید.

این بنا اکنون دارای غرفه هایی است که صنایع دستی و محصولات محلی در آن به فروش می‌رسد و در حیاط آن فستیوال ها و کنسرت ها و مراسم رقص برگذار می‌شود.

کاروانسرای بویوک هان در پایتخت قبرس
کاروانسرای بویوک هان در پایتخت قبرس

مسجد سلیمیه در پایتخت قبرس

این بنای تاریخی که با نام تاریخی مسجد ایاصوفیه یا کلیسای جامع ایا صوفیه هم شناخته می‌شود، یک مسجد و کلیسای جامع کاتولیک است که در قسمت شمالی لفکوشا واقع شده است . این بنا بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای گوتیک باقی مانده در قبرس است ضمن اینکه بزرگترین کلیسای ساخته شده در شرق مدیترانه در هزاره بین ظهور اسلام و پایان دوره عثمانی است. همچنین این مکان کلیسای تاجگذاری پادشاهان لوزیگنان قبرس نیز بوده است.
مسجد سلیمیه در پایتخت قبرس
مسجد سلیمیه در پایتخت قبرس

موزه مولوی در لفکوشا پایتخت قبرس شمالی

این بنای تاریخی در قرن هفدهم محل اجتماعات مرکزی برای پیروان مولانا بود. در داخل اتاق های این بنا، نمایشگاه هایی از زندگی دراویش و همچنین در حیاط این مجموعه، مقبره شانزده شیح صوفی وجود دارد.

موزه مولانا در پایتخت قبرس
موزه مولانا در پایتخت قبرس

دانشگاه های پایتخت قبرس (لفکوشا)

هفت دانشگاه معتبر در این شهر وجود دارد. از جمله دانشگاه های زیر:

  • American University of Cyprus
  • Near East University
  • Cyprus International University
  • Atatürk Teacher Training Academy
  • Cyprus Social Sciences University
  • University of Mediterranean Karpasia
  • Netkent Mediterranean Research and Science University
دانشگاه نیر ایست در پایتخت قبرس شمالی
دانشگاه نیر ایست در پایتخت قبرس شمالی

لفکوشا با هفت شهر نسبت خواهر خواندگی (Twin towns) دارد که شیراز یکی از آنهاست. مابقی خواهر خوانده های لفکوشا عبارتند از: آتن / یونان – بخارست / رومانی – دوحه / قطر – ازمیر / ترکیه – آنکارا / ترکیه – اودسا / اوکراین

اطلاعات کامل در مورد پایتخت قبرس شمالی

مساحت لفکوشا ۱۱۱ کیلومتر مربع
جمعیت لفکوشا ۳۵۲ هزار نفر
آثار تاریخی لفکوشا مسجد سلیمیه – کاروانسرای بویوک هان – کلیسای ارمنی و صومعه سرا – محله عرب احمت – مسجد حیدر پاشا – موزه تکیه مولوی – محله سامان باحچه – کلیسای بدستان – عمارت درویش پاشا – موزه بربریت – کاروانسرای جیلار هان – موزه لاپیداری – بازار باندابولیا – دادگاه های دوران استعمار انگلیس
جاذبه های توریستی لفکوشا موزه قوم نگاری قبرس – موزه دکتر فاضل کوچوک – موزه فرش
معروف ترین رستوران های لفکوشا رستوران هندی جاشان – رستوران ایتالیایی لیتل – کافه سدیرهان – رستوران لدرهان – رستوران سنتی آناما – استیک هاوس – ازیچ – فسد فود برگر تاونز – فسد فود چیکن پلنت – کلیفرین
بهترین هتل کازینوهای لفکوشا مریت – اسکای روف – رویال پلیس – گیت 22 – مپ بوتیک – کنکورد – گرند پاشا – ایگل آی بوتیک – اربن هبیتات – دوربا – سان – ناگاش – انکایا
دانشگاه های لفکوشا دانشگاه آمریکایی قبرس – دانشگاه بین المللی قبرس – دانشگاه خاور نزدیک – دانشگاه علوم اجتماعی – دانشگاه تربیت معلم آتاتورک – دانشگاه علوم و تحقیقات نت کنت – دانشگاه مدیترانه کارپاز

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 2 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. با سلام راننده کامیون و ماشین های سنگین با سابقه کار بیست ساله اونجا میتونه کار کنه؟ ترکی هم فول هستند پدرم چون ترانزیت ترکیه بودن کلا. ممنون میشم توضیح بدین. البته خانم حسارکی توضیح دادن ولی ما ملکمون تا آماده بشه میشه کار کنن اینو یادم رفت ازشون بپرسم؟

    1. درود بر شما بله اجازه کار دارید مشکلی نیست شما اقامت قبرس رو با خونه پیش خرید هم میتونید بگیرید و بعد اون نوع ویزا را به ویزای کار تغییر بدین کارفرما براتون انجام میده این مراحل رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *