دانستنی های مهاجرت

پرچم قبرس شمالی و جنوبی

بررسی تاریخ پرچم های دو کشور

قبل از بررسی پرچم قبرس شمالی و جنوبی بهتر است به شباهت های این دوکشور همسایه که کمتر از 50 سال است از یکدیگر جدا شده اند بپردازیم.

شباهت های قبرس شمالی و جنوبی

از لحاظ آب و هوا و جفرافیا

از لحاظ آب و هوایی هر دو کشور قبرس شمالی و قبرس جنوبی شرایط یکسان دارند. هر دو دارای آب و هوای معتدل و یک ماه تابستان گرم و یک ماه زمستان سرد دارند. از لحاظ جغرافیایی هر دو کشور جزو قاره اروپا محسوب میشود.

شباهت ها از لحاظ سیاسی

هیچکدام از کشورهای قبرس شمالی و قبرس جنوبی جزو پیمان شنگن نیستند ولی از لحاظ سیاسی قبرس جنوبی عضو اتحادیه اروپاست و قبرس شمالی هنوز عضو این اتحادیه نشده است.

شباهت های قبرس شمالی و قبرس جنوبی از لحاظ قوانین و ثبت اسناد

قوانین دادگاه ها و قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین سیستم انرژی برق به علت تسلط همیشگی کشور انگلستان بر جزیره قبرس، مطابق با سیستم انگلیسی طراحی و اجرا شده است. علاوه بر اینها سیستم آموزش و پرورش در هر دو سمت جزیره قبرس، مطابق با نظام تحصیلی انگلستان است. البته فقط در قبرس شمالی معاملات و ثبت اسناد املاک و اتومبیل به پوند انگلستان صورت میگرد. در قبرس حنوبی این معاملات با یورو انجام میشود.

شباهت ها از لحاظ فرهنگ و تغذیه

از آنجایی که تا قبل از تفرقه ای که انگلستان ۵۰ سال پیش بین دو بخش جزیره بیندازد کل جزیره یک کشور واحد بود، بسیاری از آداب و رسوم های مشترک بین مردم قبرس شمالی و قبرس جنوبی وجود دارد. مراسم عروسی با سنت های یکسان برگذار می‌شود. عادت های غذایی مشترک بین آنها وجود دارد و حتا صنایع دسنی یکسانی در دو کشور ساخته می‌شود.

پرچم های کشورهای قبرس شمالی و قبرس جنوبی

جدایی دو بخش شمالی و جنوبی در سال ۱۹۶۳ اتفاق افتاد. اولین پرچم رسمی جزیره قبرس مربوط به قرن ۱۵ میلادی می‌باشد. قبرس در طول تاریخ جزئی از خاک یک امپراطوری بزرگ دیگر بوده و کشور مستقلی نبوده و بنابر این قبل از این تاریخ دارای پرچم جداگانه ای هم نبوده است.

پرچم پادشاهی قبرس

این تصویر پرچم پادشاهی قبرس در قرن ۱۵ میلادی است

پرچم پادشاهی قبرس
پرچم پادشاهی قبرس

پرچم قبرس در دوران استعمار

در سال ۱۸۷۸، زمانی که جزیره قبرس از حاک عثمانی جدا شد و تحت استعمار بریتانیا درآمد، پرچمی برای این جزیره طراحی شد که در زیر آورده شده. این پرچم تا سال ۱۹۲۲ مورد استفاده در مجامع بین المللی قرار می‌گرفت.

پرچم قبرس در زمان استعمار
پرچم قبرس اوایل دوره استعمار

این نشان در دوره آخر استعمار قبرس توسط بریتانیا یعنی بین سا‌ل‌های ۱۹۲۲ تا ۱۹۶۰ به صورت زیر بود.

پرچم قبرس اواخر دوره استعمار
پرچم قبرس دوره پایانی استعمار

پرچم قبرس بعد از دوران استعمار

در سال ۱۹۶۰، زمانی که سه دولت انگلستان، ترکیه و یونان متعهد به حمایت از صلح قبرس شدند و این کشور از استعمار مستقیم انگلستان خارج شد پرچمی توسط یک هنرمند ترک قبرسی بنام ایسمت گونی طراحی شد که در حال حاضر مختص قبرس جنوبی است. این طرح همانطور که در زیر مشاهده می‌کنید در یک پس زمینه سفید با اشاره به رنگ صلح طراحی شده است. رنگ جزیره قبرس به این دلیل نارنجی است که این جزیره دارای معادن عظیم مس است. دو شاخه برگ زیتون در پایین پرچم هم اشاره به نماد صلح دارد (یک شاخه به نیابت از قوم ترک زبان و یک شاخه به نیابت از قوم یونانی زبان). ضمن اینکه زیتون درخت ملی مردم قبرس است و از جایگاه و قداست خاصی بین آنها برخوردار است.

پرچم حزیره قبرس
پرچم قبرس بعد استعمار

دقیقا سه سال بعد از خارج شدن قبرس از زیر استعمار انگلستان، این جزیره دچار جنگ داخلی شد. قبل از جنگ پوند انگلستان ارزشمند ترین ارز دنیا بود و به نسبت پوند انگلستان رتبه بالاتری داشت. دولت بریتانیا که استقلال قبرس را مطابق با منافع خود نمی‌دید شروع به تفرقه افکنی قومی بین مردم ترک زبان و یونانی زبان جزیره کرد. یونانی زبان های قبرس به تحریک دولت یونان با حمایت انگلستان بی مقدمه به ترک ها حمله کردند و شروع به کشتارهای بی رحمانه و دسته جمعی کردند. این جنگ چند روز طول کشید تا اینکه دولت ترکیه به حمایت از مردم ترک زبان جزیره بعد از چند اخطار جدی به سازمان ملل که مورد توجه قرار نگرفت به قبرس حمله کرد و باعث عقب نشینی یونانیان از بخش شمالی شد.

دولت ترکیه با ارتش قوی که داشت می‌توانست کل جزیره را تصرف کند ولی با عقب نشینی یوناینان سازمان ملل درخواست آتش بس داد و نواری که به خط سبز معروف است مرزی بین قبرس شمال و قبرس جنوب شد. این مرز از سال ۱۹۶۳ تا کنون توسط سربازان سازمان ملل کنترل می‌شود. بعد از این اتفاق دولت قبرس شمالی تشکیل شد و پرچمی مستقل طراحی کردند. در حال حاضر کشور قبرس شمالی توسط ترکیه به رسمیت کامل شناخته شده ولی کشورهای زیادی در قبرس شمالی دفتر کنسولگری دارند که امور سفارت را انجام می‌دهند. لیست این کشورها در این مقاله منتشر شده توسط تیم تحریریه یورومای وجود دارد.

پرچم فعلی قبرس شمالی

پرچم کشور قبرس شمالی را در زیر مشاهده می‌کنید. قبرس شمالی کشوری با جکومت جمهوری و لائیک است که قوانینش مطابق قوانین انگلستان است.

<yoastmark class=

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 3 دیدگاه زیر بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *