دانستنی های مهاجرت

آیا قبرس شمالی ویزا می خواهد؟

امنیت پنجمین کشور امن دنیا در مرزها چطور کنترل می‌شود؟

اگر قصد دارید بدانید که آیا قبرس شمالی ویزا می خواهد یا خیر، با ما همراه باشید. قبرس شمالی در حال حاضر ویزای فرودگاهی به مسافرینی که به این کشور وارد می‌شوند می‌دهد. این ویزا حداقل یک هفته و حداکثر سه ماه خواهد بود.

چرا قبرس شمالی بهترین مقصد شماست؟

یک: نیاز به گرفتن ویزا نیست و ویزای فرودگاهی بعد از ورود به قبرس برای شما صادر می شود. (البته مطابق با شنیده های اخیر از منابع دولتی قرار بر این است که افراد قبل از ورود به صورت آنلاین برای درخواست ویزا اقدام کنند. و با ویزای از قبل تهیه شده وارد شوند).

دو: فاصله جغرافیایی از این جزیره تا ایران بسیار کم و امکان سفر به ایران بسیار آسان می باشد. ضمن اینکه با احداث فرودگاه جدید ارجان به زودی شاهد پروازهای مستقیم از ایران به قبرس شمالی و بالعکس خواهیم بود.

سه: هزینه زندگی با واحد لیر است و که برای هموطنانمان بسیار مقرون به صرفه است. این درحالی است که اکثر مشاغل درآمد دلاری و پوندی دارند ( کار در زمینه املاک و همچنین کار در کازینو و هتل ها) مابقی مشاغل با درامد لیری هستند. و پایه حقوق در قبرس شمالی همیشه نزدیک به دوبرابر پایه حقوق در ترکیه میباشد. و این درحالی است که پول اصلی هر دو کشور لیر است.

چهار: مردم قبرس از نظر فرهنگی و آداب و رسوم به ما نزدیک هستند و مردمانی مهاجرپذیر، صمیمی و خونگرم هستند.

پنج: قبرس آب و هوای معتدل و مدیترانه ای دارد و از زمستانهای سخت اروپا خبری نیست. بیش از ۳۲۰ روز آفتابی در سال در این جزیره زیبا تجربه خواهید کرد.

شش:  زبان ترکی با 4000 کلمه مشترک، زبانی آسان برای یادگیری است.

ویزای فرودگاهی قبرس

کشور قبرس شمالی به علت حفظ امنیت به برخی کشورها تحت هیچ شرایطی ویزا نمی‌دهد. مابقی کشورها هنگام ورود به فرودگاه، پس از بررسی اولیه توسط پلیس فرودگاه ویزای فرودگاهی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است پلیس ممکن است پس از بررسی اولیه مسافری را ریجکت کند. موارد زیادی اتفاق افتاده است که صرفا به خاطر شک پلیس به مسافر، اجازه ورود به مسافر داده نشده است.
این سخت‌گیری ها در درجه اول برای حفظ امنیت داخلی کشور قبرس شمالی و در درجه دوم برای جلوگیری از ایجاد موج پناهندگی از مسیر قبرس جنوبی به یونان و اروپای شمالی است.

چه ملیت هایی اجازه ورود به قبرس شمالی را ندارند؟

افغانستان – سوریه – چین – کشورهای آفریقایی به جز آفریقای جنوبی و کشورهایی که تحت شرایط جنگی هستند اجازه ورود به قبرس شمالی را ندارند مگر با داشتن بورسیه و پذیرش تحصیلی از دانشگاه دولتی قبرس. دارنده های پاسپورت این کشورها اجازه خرید ملک و سرمایه گذاری در کشور قبرس شمالی را هم ندارند. یعنی با هر میزان سرمایه هم که بخواهند وارد این کشور بشوند دولت به آنها اجازه ورود نمی‌دهد.

شرایط اخذ ویزای قبرس

همانطور که در بالا اشاره شد در حال حاضر هنوز ویزای این کشور به صورت فرودگاهی به افراد واجد شرایط داده می‌شود. ولی به زودی ویزای قبرس شمالی ویزای الکترونیک خواهد شد. به این صورت که متقاضیان سفر به این کشور می‌بایست قبل از سفر، مدارک لازم را از طریق اینترنت در پورتال پلیس مهاجرت قبرس شمالی آپلود کنند و منتظر صدور ویزا باشند. در صورت اخذ ویزا می‌توانند بلیط تهیه کنند و وارد کشور شوند.

به طور کلی ویزا به چهار گروه تعلق می‌گیرد:

۱) دانشجوها: دانشجوها باید مدارک تحصیلی خود را هنگام ورود به همراه داشته باشند. کارت دانشجویی برای دانشجویان قدیمی و نامه پذیرش نهایی (اکسپتنس لتر) برای دانشجوهای جدید الزامی است. دانشجوهای جدید حتما باید بلیط برگشت اوپن یا با تاریخ پایان ترم را همراه داشته باشند. دلیل این سخت گیری برای دانشجویان ترم اول این است که افرادی با اخذ پذیرش وارد کشور شده اند و بعد به سمت پناهندگی یا کار سیاه رفته اند.

۲) توریست ها: کسانی که قصد سفر به قبرس شمالی و تفریح و گشت و گذار در این کشور زیبا را دارند باید بلیط برگشت را حتما از قبل تهیه کرده باشند. همچنین باید به طریقی اثبات کنند که در مدت سفر مکانی برای اقامت دارند. اگر آشنایی در قبرس دارند کارت اقامت و مدارک منزل مسکونی فرد و اگر آشنایی در قبرس ندارند رزرو هتل را باید حتما به پلیس فرودگاه ارائه دهند. ویزای فرودگاهی متناسب با تاریخ بلیط برگشت به مسافرین داده می‌شود. طول این نوع ویزا حداکثر یک ماهه است.

۳) مالکین: افرادی که در قبرس شمالی صاحب سند یا قرارداد واحد مسکونی هستند به راحتی ویزا دریافت می‌کنند و وارد کشور می‌شوند. طول این ویزا حداقل یک ماه و حداکثر سه ماهه است. البته کسانی که به واسطه ملک اقامت گرفته اند نیازی به ویزا ندارند و به دفعات متعدد می‌توانند به کشور ورود و خروج کنند. ولی اگر کسی صاحب ملک است و گرفتن اقامت برایش اهمیتی نداشته می‌تواند بدون محدودیت به قبرس شمالی سفر کند و ویزای طولانی مدت دریافت کند. همانطور که گفته شد این ویزا تا سه ماه هم بدون پرداخت هزینه قابل تمدید است. در صورتی که بیشتر از سه ماه مالک قصد اقامت در قبرس شمالی را دارد لازم است برای دریافت اقامت اقدام کند.اخذ اقامت قبرس شمالی از طریق خرید ملک بین یک تا دو ماه طول می‌کشد. در سه سال اول سالانه، در سال سوم تا پنجم دو ساله، و در سال پنجم دائم خواهد بود (کارت اقامت که هر ۵ سال تمدید می‌شود).

۴) شاغلین یا صاحبین مشاغل: افرادی که بیزینس در کشور قبرس شمالی راه اندازی کرده اند و یا افرادی که در این کشور شاغل هستند بدون هیچ بازرسی و بررسی وارد کشور می‌شوند. این افراد الزامی است که مدارک کاری و همچنین کارت اقامت خود را همراه داشته باشند.

تمدید ویزای قبرس

در صورتی که یک توریست بخواهد ویزای یک ماهه خود را تمدید کند، باید با مدارکی اثبات کند که دلیلی برای طولانی تر کردن سفر خود دارد. در این صورت ویزای یک ماهه قابل تمدید تا  سه ماه خواهد بود. این پروسه فقط در اداره مهاجرت قبرس شمالی در پایتخت این کشور یعنی شهر لفکوشا اجرایی است. ادارات پلیس مهاجرت در شهرهای دیگر مجری این امر نیستند. معمولا افرادی که فامیل درجه یک در قبرس شمالی دارند می‌توانند با شانس بیشتری ویزای توریستی خود را تا سه ماه تمدید کنند.

جریمه اقامت غیرقانونی بدون داشتن ویزا

در صورت اقامت بدون داشتن ویزا شما مجبور به پرداخت جریمه روزانه خواهید شد. مقدار این جریمه در حال حاضر حدود ۴۰۰ لیر ترکیه به ازای هر روز است. اگر شما این مبلغ جریمه اقامت غیر قانونی را پرداخت نکرده باشید از ورود بعدی شما جلوگیری خواهد شد. برای حل این مشکلات نیز لازم است شخصا به اداره مهاجرت قبرس شمالی در شهر لفکوشا مراجعه کنید. جریمه در فرودگاه هم قابل پرداخت است.

تیم تحریریه یورومای

شرکت یورومای توسط آقای امراه چیل با سابقه طولانی انجام امور اقامتی ایرانیان؛ با هدف کمک رسانی اصولی به تمام افرادی که قصد مهاجرت یا سرمایه گذاری در قبرس شمالی را دارند احداث شد. هدف تیم تحریریه یورومای، ارائه اطلاعات جامع در مورد سفر به قبرس می‌باشد.

شما هم دیدگاه خود را در کنار 8 دیدگاه زیر بنویسید.

  1. با دوست عزیزی که گفتن به زودی ویزای سختگیرانه شروع میشه موافقم. و به عنوان کسی که در قبرس سرمایه گذاری کرده و زندگی میکنه بسیار موافق این هستم که سختگیرانه تر بکنن. متاسفانه ایرانی های بی ادب و فرهنگ چند مورد دیدم مهاجرت کردن و امنیت رو به خطر میندازن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *